Jag hjälper dig under din unika graviditet och följer med på resan efteråt

VAD SKER UNDER GRAVIDITETEN MED MIN KROPP?

Stora förändringar sker i kroppen redan från början av graviditeten då hormonet relaxin påverkar kroppens leder och ledband till att bli rörligare. Dagens påfrestningar såsom från stillasittande, snedbelastningar och stress skapar påfrestningar i muskler och leder.

Varför får jag ont?

I takt med att magen växer förändras tyngdpunkten i kroppen, detta skapar påfrestningar i både nacke, bröstrygg men framförallt över då bäckenet tippar mer framåt, vilket skapar en skarpare svank. När bäckenlederna blir mer överrörliga så är det svårare för bäckenet att hålla emot vardagens snedbelastningar och det hamnar lättare i en rotation, detta påverkar pubisleden framtill. Vid pubisleden fäster många viktiga muskler och ligament som delvis ansvarar för att livmodern ska hållas på plats, i takt med att magen växer så blir dessa ligament påverkade, vilket kan skapa än mer smärta framtill över pubis.

När kroppen blir mer svullen så kan smärta från händerna bli mer vanligt, så kallad karpaltunnelsyndrom.

Vad är foglossning?

Foglossning är en förlegad term, då fogarna inte "lossar". Det som sker är att relaxinet påverkar lederna att bli mer instabila, detta kan skapa snedställning i bäckenet med stelhet och smärta som följd. Det är därför gravida vaggar fram, bäckenet är för stelt och småsteg eller vaggande rörelser är det enda sätet benen kan röra på sig.

Bäckenets främre led, den så kallade pubisleden kan också bli påverkad och skapa värk framtill framförallt vid gång och trappor.

Sammandragningarna kan bli påverkade av att ligamenten som fäster från livmoder till de beniga delarna av bäckenet blir spända, detta kan vara på grund av snedställning i bäckenet.

Behandlingen

Behandlingen anpassas till dig och är mjuk. Stort fokus läggs på att mjuka upp de spända musklerna, hjälpa de lederna som är spända med mjuk korrigerande kiropraktiks ledjustering, detta kan korrigera bäckenet skevhet men även andra leder i hela kroppen.

Om ligamenten är spända mjukas de upp så att din bebis kan ha det så skönt som möjligt i magen.

Förlossningen

Med bäckenet i balans och optimal rörlighet så kan barnets huvud positionera sig rätt lättare, vilket medför kortare förlossning samt mindre komplikationer under och efter förlossningen. (ref)