Kiropraktik

Vägen till en fungerande rygg

Kiropraktik är en behandlingsform med inriktning på besvär från muskler, nerver och leder, med ett speciellt fokus på ryggradens och bäckenets funktion. Kiropraktik omfattar diagnostik, förebyggande åtgärder och rådgivning samt behandling av smärta och nedsatt funktion i rörelseapparaten för att optimera rörelse och hälsa.

Ordet kiropraktik kommer från grekiska och betyder "att behandla med händerna".

Första besöket

Första gången vi ses, tas en utförlig anamnes; där jag ställer frågor och kartlägger besväret.

Undersökningen fokuserar på ledernas rörlighet, muskler och nerver undersöks med ortopediska och neurologiska tester beroende på dina besvär.

En diagnos sätts med en förklaring samt rådgivning kring behandlingsalternativ eller vidare remittering.

Behandlingen

Mer än bara ett "knak"

Behandlingen är baserad på evidens med rådgivning men framförallt manuella speciella handgrepp, där kotor och bäcken justeras för att öka rörligheten i specifika segment som har nedsatt funktion. Det är detta som kan skapa det karaktäristiska "knaket", vid den snabba stretchen av den spända ledens kapsel frigörs gasbubblor från ledvätskan, denna stretch påverkar nerverna i ledkapseln som skickar en signal till hjärnan som i sin tur skapar avslappning i den leden samt musklerna runtom.

Justeringar kompletteras med annan behandling; Agnes har kompetens för mjukgörande triggerpunktsbehandling, smärtpunktsterapi med akupunkturnålar, kinesiologi tejpning, råd kring träning och övningar, ergonomi och livsstil individanpassas.

En film om Kiropraktik

Vanliga besvär som kiropraktor kan behandla:

• Ryggont och akuta ryggskott- besvär från ryggen kan skapa smärta ner i benet och kan då skapa ischiasvärk.
  • nacksmärtor och nackspärr- dysfunktioner i nacke kan skapa smärta/domningar ner i armen eller händerna. Nackbesvär kan även skapa yrsel.
  • huvudvärk och migrän- kan komma från både nacke eller käke, och är ofta relaterade till hållningen, stress och spänningar.
  • axel och smärtor från skuldrorna- både från överansträngning från stress, hållning eller idrottsskador.
  • höftbesvär
  • smärtor i händer, handleder, fötter, knän och armbågar.